Respiratoire kinesitherapie

Het doel van deze therapie kan zijn om de ademhaling beter te leren controleren of om te draineren. Heb je astma of allergieën dan heb je niet altijd slijmen op de longen maar de longen zijn regelmatig vernauwd en geïrriteerd.

M.b.v. kinesitherapie kan je leren hoe je de longen meer open kan zetten door oefentherapie en een correcte long- en neushygiëne. Patiënten met mucoviscidose hebben dit hoofdzakelijk nodig voor drainage van mucus of slijmen. Ook baby’tjes hebben vaak drainage nodig. Het ribbenrooster van een baby heeft niet dezelfde vorm als deze van een volwassene waardoor ze moeilijker slijmen kunnen ophoesten. Ze hebben dan ook een verhoogd risico om te hervallen nadat ze sinusitis, bronchitis, pneumonie … hebben gehad. Dit komt omdat er bij ziekte soms vastzittende slijmen achterblijven in de longen. Het kindje geneest maar doordat er nog een bron van slijmen vast zit blijven er bacteriën in de long achter waardoor enkele weken of maanden later het kindje weer hervalt. Het doel bij baby’s is dus zorgen dat ze volledig herstellen en dat de ziekteduur verkort door info te geven over correcte toediening van medicatie (steeds in samenspraak met de behandelende arts) en het volledig draineren van de longen.

Hoe wordt deze behandeling toegepast ?

Het individueel revalidatieprogramma wordt opgesteld in samenspraak met u en de betrokken zorgverleners.

In onze oefenruimte maken we gebruik van diverse oefenmaterialen en cardiotoestellen zoals een hometrainer en een loopband. De oefeningen gebeuren steeds onder begeleiding van een kinesitherapeut en tijdens de sessies wordt de patiënt opgevolgd door middel van hartslag-, bloeddruk-, en saturatiemetingen.

Ook het ademhalingspatroon wordt nagekeken en indien nodig worden ademhalingsoefeningen of autogene drainage toegepast (cfr. respiratoire kinesitherapie).

Voor wie is deze behandeling geschikt ?

Patiënten met aandoeningen zoals mucovicidose, astma, allergieën, COPD, longfibrose, verzwakte ademhalingsspieren of andere aandoeningen die voor respiratoire beperkingen zorgen. Baby's die moeite hebben met vastzittende slijmen.